РЕЦЕНЗІЯ
на досвід роботи Пудло Ольги Володимирівни,
вихователя ДНЗ №3 м. Енергодар, з теми:
«Формування патріотичних почуттів у дітей старшого дошкільного віку засобами музейної педагогіки з використанням ІКТ»
(в розрізі гурткової роботи)
Упродовж століть вітчизняна педагогіка, незважаючи на несприятливі умови, накопичила цінний досвід національного виховання. У роки утвердження незалежності України цей досвід відроджується і розвивається. Підростаючому поколінню потрібно опанувати не тільки систему знань, а насамперед цілісну національну культуру, духовність.
Закон України «Про дошкільну освіту», наголошує про необхідність формування у дошкільників «... виховання поваги до національних, історичних, культурних цінностей українського народу…, дбайливого ставлення до історико-культурного надбання та навколишнього природного середовища, любов до своєї країни ...» Засвоєння у навчальному закладі українознавства є однією із найважливіших умов успішної реалізації мети і завдань національного виховання. Дуже важливим є розкриття того, що наш народ, як і інші, з давніх-давен виховував своїх дітей рідною мовою, засобами міфології, мистецтва, національних традицій, звичаїв і обрядів.
У змісті Базового компонента дошкільної освіти в Україні зазначено: що його мета забезпечення життєвої компетенції дитини, до змісту якої входить і поняття «бути громадянином своєї країни, патріотом свого народу». Саме освітня лінія «Дитина у світі культури» і вводить дитину у світ практичної і духовної діяльності людини, розвиває потреби у реалізації власних творчих здібностей, вчить отримувати задоволення від процесу та наслідків своєї діяльності, вправляти в умінні цінувати рукотворні вироби, пробуджувати цікавість до надбання національної і світової культури».
Музейна педагогіка є важливим чинником пізнавального, естетичного, розумового, креативного розвитку дітей. Чи можна долучати дошкільнят до музею і чи можна з його допомогою навчати маленьких дітей? На це питання автор досвіду пропонує інноваційні шляхи спрямовані на розвиток, навчання та формування маленького патріота (дітей старшого дошкільного віку), через музейну педагогіку засобами українського мистецтва, підвищення їх пізнавальної активності, мотивації до навчання засобами нових інформаційних технологій. Базовий компонент дошкільної освіти передбачає засвоєння дітьми не тільки інваріантної складової, а й пропонує варіативну складову змісту дошкільної освіти, де кожний заклад має можливість визначати самостійно з урахуванням індивідуальних освітніх запитів дітей, побажань батьків та створених умов. Колектив даного дошкільного закладу визначив, що буде реалізовувати освітню лінію «Дитина у світі культури» через роботу гуртка «Маленькі майстри».
В змісті роботи гуртка чітко прослідковується, що завдяки образотворчій та пізнавальній діяльності в міні-музеях відбувається залучення дітей до національних традицій, звичаїв, обрядів, а це дає змогу дитині розширювати свій світогляд, накопичувати соціальний досвід, знання про рідну країну, її культуру та народне мистецтво. В досвіді представлено, як у дитини формується чітка орієнтація на трудову діяльність, позитивне ставлення до результатів людської праці (в останній час знизилась повага до людини-трудівника), бажання оволодіти трудовими уміннями, навичками, тобто виховується працьовитість.
Автор піднімає проблему формування знань у дітей про свою країну, вказує на шляхи розв’язання цієї проблеми. Запропоновані різні форми роботи з дітьми допоможуть здійснити початкове громадянське виховання, сприятимуть соціалізації малюків. Позитивним є те, що в досвіді надана сконструйована модель розвитку досліджуваної проблеми та означена технологія її реалізації; розроблені та апробовані засоби (міні-музеї, презентації, розвиваючі та дидактичні ігри); перспективне планування роботи гуртка для дітей старшого дошкільного віку, та розроблені 34конспекти занять; підібрані майстер-класи, консультації для батьків та вихователів, банк презентацій до конспектів занять та до міні-музеїв. Досвід має чітку структуру, описаний відповідно до вимог. Про ефективність застосування даної технології в організації гурткової роботи свідчать позитивні результати надані в досвіді.
Цінність досвіду полягає в тому, що він дає можливість забезпечити життєву компетенцію дитини, до змісту якої входить поняття «бути громадянином своєї країни, патріотом свого народу», вирішити завдання морального виховання в умовах дошкільного закладу, сформувати національну свідомість дошкільника та розвинути творчу активність дітей під час ознайомленням з українським народним мистецтвом в міні-музеях. Саме через музейні експонати виховати у малюків почуття патріотизму, свідоме ставлення до надбань вітчизняної науки і культури; розвивати мислення, творчі здібності та певні практичні навички.
Таким чином, застосування міні-музеїв, ІКТ в гуртковій роботі як нових, сучасних інструментів в процесі виховання та навчання дошкільнят є доцільним і перспективним. Отже, досвід актуальний, інноваційний, завершений, має наукову новизну, теоретичну та практичну значимість, задовольняє запит батьків щодо отримання якісних додаткових освітніх послуг їхніми дітьми та може бути використаний вихователями та керівниками гуртків дошкільних навчальних закладів.
Досвід обговорювався на засіданні кафедри дошкільної освіти ЗОІППО та був затверджений (протокол № 1 від 06.01.2016р.)
Старший викладач кафедри дошкільної
та початкової освіти ЗОІППО Н.В.Погрібняк
Немає коментарів:
Дописати коментар